Tuesday 3 April 2012

Kata-kata Yang Baik Memberikan Kesan Yang Baik



 Orang tua-tua selalu pesan kita kena berhati-hati dalam percakapan...Sebab apa yang kita cakap ni boleh menjadi doa....Ibarat bila selalu berdoa maka tuhan akan makbulkan...Sebab itu bila kita cakap benda yang baik dan positif secara tidak langsung akan menjadikan kita sebagai seorang yang positif...

Begitula sebaliknya...Pernah satu hari kat highway tetiba ada beberapa orang bawak motor dengan gaya superman...Ala senang citer mat rempitla...Bawak gaya superman tu satu hal, ni siap main2 lg dengan geng dia dahtu bole plak main cilok2 kejap ke kiri kejap ke kanan...Bukan membahaykan diri sendiri tapi membahayakan orang lain jugak... Apa lagi member yang tengah drive ni pun geramla then siap cakap lagi 

”ni bawak motor dah gila2 silap2 eksiden hah” 

Aku pun siap tambah lagi 

”kalo dah 10 orang cakap macam ni memang eksiden la agaknya kan”

Then tak sampai 5minit kita orang tengok macam ada eksiden kat depan...Tup..tup.. Orang yang eksiden tu plak adalah orang yang bawak motor gaya superman tadi.. Tu baru satu contoh.. Ni Contoh lain plak. Aku pernah dapat emel. Dia buat eksperimen kat atas nasi. Ni dia emel yang aku dapat:

Setelah mendengarkan info tentang pengaruh Kata-Kata Negatif terhadap Air yang ditulis dalam buku " The Hidden Messages in Water " karya Masaru Emoto dan pada halaman 31 buku tersebut disebutkan tentang banyaknya orang yg melakukan percobaan, sayapun tertarik untuk melakukannya sbb:
1. Tempatkan Nasi sisa yg sdh didiamkan semalaman kedalam 2 toples dgn jumlah yg sama, kemudian ditutup rapat.
2. Masing-masing toples di tempelin label yg berisi kata2 sbb:
3. Toples A : " Kamu Pintar, Cerdas, Cantik, Baik, Rajin, Sabar, Aku Sayang Padamu, Aku Senang Sekali Melihatmu, Aku Ingin Selalu di dekatmu, I LOVE YOU, Terima Kasih.
4. Toples B : " Kamu Bodoh, Goblok, Jelek, Jahat, Malas, Pemarah, Aku Benci Melihatmu, Aku Sebel Tidak mau dekat dekat kamu "
5. Botol 2 ini saya letakkan terpisah dan pada tempat yg sering dilihat, saya pesan pada istri, anak, dan pembantu untuk membaca label pada botol tersebut setiap kali melihat botol2 tersebut.
6. Dan inilah yang terjadi pada nasi tersebut setelah 1 minggu kemudian :







Nasi dalam botol yg di bacakan kata-kata Negatif ternyata cepat sekali berubah menjadi busuk dan berwarna hitam dgn bau yg tidak sedap. Sedangkan Nasi dalam botol yg di bacakan kata-kata Positif masih berwarna putih kekuningan dan baunya harum seperti ragi. Nah Silahkan teman-teman mencobanya sendiri. Kalau di buku di katakan ada yg mencoba dgn tiga botol dimana botol ketiga tidak di beri label apa2 alias diabaikan / tidak diperdulikan, dan ternyat beras dlm botol yg diabaikan membusuk jauh lebih cepat dibandingkan botol yg dipapar kata " Kamu Bodoh". 
 
Kalo nak tau betul atau tidak seperti yang dikata dalam emel ini apa kata kita cuba dan tengok hasilnya... Aku dari dulu nak cuba buat tapi tak terbuat2 plak...Jadi kesimpulannya kita kena la berhati-hati dengan apa yang kita nak cakapkan sebab kandangkala apa yang kita cakap pun kita tidak sedarkan.

4 comments :

  1. mmg btul tuh.. apa kita ckp mmg jadi doa.. lgpun kdg2 kita xtau doa siapa yg Allah makbulkan..

    ReplyDelete
  2. we r what we wish..

    mak2 lagi kena jaga percakapan...jgn kata anak2 perkataan2 tak baik..

    bhya.

    ReplyDelete
  3. kata orang 40 kali orang cakap ibarat doa seorang wali... itu orang kata...

    so pertuturan kena jaga...

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    nissan ad resort y10

    ReplyDelete
  4. betul...kan elok ckap yg baik2 jer..

    ReplyDelete