Tuesday 1 July 2014

Di Sebalik Cerita Sebenar Altel Yang Menjadi Viral



Dalam dua, tiga hari selain orang Islam berpuasa, ada satu cerita tersebar dan ramai orang share kat facebook kat Whatsap dan lain2 media sosial lagi...Tak lain tak bukan adalah pasal ALTEL.. Ceritanya pasal ada orang yang susah nak beli sim kad ALTEL... Kalo saper tak tau pasal cerita ni boleh GOOGLE terus.. Mesti jumpa..

So dalam cerita tu kata ALTEL ni laju, kat ceruk kampung mana semua dapat... So betul ke?? Apa lagi search untuk cari kebenaran... Then ada jumpa penerangan pasal ALTEL ni kat facebook Saya Sayang Tun Dr Mahathir Mohammad's dan blog Buasir Otak pun ada ulas pasal isu ini jugak...  Ok pada siapa yang nak tahu pasal ALTEL ni bole baca penerangan  ni yang di copy paste dari facebook tu...


Sejak rakan kami page Boikot Barangan Cina Dap ORI (BBCD) mula post mengenai rangkaian ALTEL dan cerita disebaliknya, laman web Altel (www.altel.my) mengalami gangguan kerana ramai yang mula berminat dan baru tahu dengan syarikat telemunikasi Bumiputera itu.

Disini, saya beri sedikit pencerahan mengenai ALTEL.

Buat masa sekarang, ALTEL hanyalah MVNO untuk Celcom.

Apa tu MVNO? MVNO ialah mobile virtual network operator atau dalam bahasa lain mereka tidak ada infrastruktur bagi wireless telekomunikasi.

Syarikat yang menggunakan MVNO akan mempunya satu perjanjian perniagaan dengan pengendali rangkaian mudah alih untuk mendapatkan akses pukal kepada perkhidmatan rangkaian pada kadar borong, kemudian menetapkan harga runcit secara bebas.

Sesebuah MVNO boleh menggunakan perkhidmatan pelanggannya sendiri,bil, sistem sokongan, pemasaran dan kakitangan jualan atau apa sahaja berkaitan selagi tidak melanggar syarat yang ditetapkan oleh syarikat berkenaan.

ALTEL telah tandatangan dua agreement dengan CELCOM, 1 Master Agreement untuk bandwith RAN Sharing 4G (Maka yang 20Mhz itu hanyalah sharing radio station shaja)., manakala satu lagi agreement dengan Altel ialah MVNO untuk Celcom atau Light MVNO.

ALTEL belum mempunyai network atau infrastruktur lagi dan menjelang hujung tahun ini, mereka akan menggunakan akses 4G network. Jika ada komen mengenai ALTEL mempunyai coverage yang banyak termasuk kawasan ceruk kampung, ia sebenarnya line daripada Celcom.

Celcom adalah syarikat tele yang paling banyak coverage di Malaysia.

Uniknya, nombor telefon yang Altel jual sekarang adalah nombor yang DIBERI HAK oleh MCMC bukan nombor Celcom. Consumer akan nampak itu network Altel sekarang tapi sebenarnya TIDAK. Altel masih menggunakan network untuk voice, sms, VAS, etc.

Dari semangat KEMELAYUAN, saya sangat puji Altel. 99% Melayu dari atas sampai ke middle management level adalah orang Melayu. Walaupun income dari MVNO ini TAK BANYAK, tapi Syed Mokhtar Al Bukhari mampu membayar berjuta sebulan kepada staffnya yang dah dua tahun.

Altel juga ada lesen BROADCASTING dan FIBRE OPTIC yang boleh menjadi PERSAINGAN hebat kepada MAXIS.

Untuk pengetahuan juga, selain ALTEL ada lagi yang guna MVNO seperti.

Clixter (dulu guna Digi sekarang Celcom)
Tunetalk, RedONe, SmartPinoy, Merchantrade, XOX (Celcom)
SalamFone, Telin MVNO daripada Maxis - (Kedua-duanya BUNGKUS)

Semua MVNO dengan Celcom berjaya.

**Hanya Celcom, Maxis, Digi dan UMobile sahaja yang ada infrastruktur telekomunikasi.

No comments :

Post a Comment